Tuesday, November 25, 2008

macam-macam

haih....*deep and long sigh*

aku pon x tau nak start entry kali ni mcm mana...
lately ni byk plak news about kematian yg sampai ke gegendang telinga aku ni..
tu tak kira yg news kat dlm buletin utama tu lagik...
tapi yang sedihnye cara mereka ini meninggalkan org tersayang yg membuatkan ceritanye lagi sedih....
aku faham..ajal, maut n jodoh sume kat tgn TUHAN...
kita sebagai hamba-Nya tak mampu nak melawan apatah lagi mempersoalkan kerja-Nya...
papehal pon biar aku start dgn cite kwn baik adik aku..

adik aku ni baru form 2..
satu pagi yg hening ni dia dpt panggilan tepon dr kawan dia yang mengatakan arwah najmi meninggal..
masa adik aku bgtau pon aku ingat dia main2kan aku..
yelah subuh2 hening tu kan..
kot la plak talian hangit ke kan...
tapi sbnrnya mmg btol..
cara arwah najmi meninggal sedih gak la...
dia dikatakan lemas dlm swimming pool..
arwah sbnrnya pegi kem yang di anjurkan oleh Rakan Muda..
yang aku peliknye...mana peginye life guard kat pool tu..
pihak organizer pon dah tau nak wat aktiviti kat pool, tak kan lah tak pikir kot2 ada peserta yang x reti berenang ke kan...
budak2 biasa la kan...bila dgn kawan2 pastu jumpa plak pool...
ha tu la time nak tunjuk bakat kan...
tapi bila pk2 balik...nak wat cane...mungkin juga mmg dah ajal arwah..
sume bende ni dah tertulis dan termaktub yang dia akan meninggal dgn cara lemas dlm pool...

ok next story plak pasal kawan aku pnya cousin...
pada aku cerita arwah ni lagi tragis..
berdasarkan apa yg kazem citer kat aku....
farhan ni seorang lelaki (dah tentu la kan) yg sgt baik...
baik cane aku tak tau la plak kan..
rupa pon bleh tahan hensem....
cerita nya mcm ni...
arwah farhan ni akan melangsungkan majlis pertunangan tak lama lagi...
mungkin juga sbnrnya bakal tunang dia ni cantik sbb ada gak org lain yang cuba masuk minang tapi farhan pnya pinangan saje yg diterima...
dipendekkan ceritanya...
pihak ketiga yg suka kat bakal tunang arwah farhan ni telah mentetak arwah farhan dileher...(kalo mcm tu busuknye hati kau mmg patut pon pinangan kau tak diterima)
mentetak okehhhh....
dan arwah farhan telah kembali bertemu pencipta-Nya pada 24 november 2008...
kesian dan sadis sungguh cara dia pergi meninggalkan org2 tersayang...
sape sangka arwah akan pergi dlm usia muda.....
dan yang paling tak di sangka...arwah meninggal sebab ditetak....

TETAPI...
lain plak citer kat Terengganu...
yang aku rasa ramai org dah tau kes ni..
ada dua kes 
kes 1-remaja yang merajuk dgn boyfren 
kes 2-pmpuan yang sangka suaminye kawin lain
ada ke patut nak bunuh diri....
setakat nak merajuk dgn boyfren banyak lagi caranye dpd nak terjun dr bangunan...
tau ke tak tau yang sbnrnya bunuh diri tu adalah berdosa...
setiap masalah ada jalan penyelesaiannye..
jgn bertindak terburu-buru....
tak sayang nyawa btol...
kalo rasa dah tak nak nyawa tu kasik kan aje kat org lain yang memerlukannye..
ala2 sistem barter gituuuu...(blh ke wat mcm tu..hehehe...)

apa2 pon..
semoga arwah najmi dan farhan berada dikalangan org2 yang beriman...
Insya-Allah..
*Al-Fatihah*


1 peeps celoteh:

the younger safynaz kazem said...

sebab2 kematian hanya alasan bagi manusia menerima hakikat..mendapatkn logic reasoning..sbnrnye mmg da ajal wat to do..

may god bless them all! X(

yg bunuh diri mmg dumb!